پیگیری دفترچه بیمه مفقودی
تمام مدارک پیداشده در سراسر کشور تحویل اداره پست می شوند یا اینکه افراد آن را داخل صندوق پستی می اندازند و این مدارک توسط اداره پست در سامانه پست یافته ثبت میشوند به همین جهت برای پیگیری و اطلاع از پیدا شدن یا نشدن مدرکتون باید به سایت پست یافته مراجعه کنید و با وارد کردن شماره ملی یا نام و نام خانوادگی و نام پدر از پیدا شدن یا نشدن آن مطلع شوید و به یاد داشته باشید که به طور کلی همیشه گرفتن یک کپی از مدارک و نگه داشتن آنها در این شرایط به شما کمک میکند سپس در صورت پیدا شدن همراه با کارت ملی یا شناسنامه به نزدیکترین اداره پست محل زندگیتون رجوع کنید و نسبت به دریافت مدرک پیدا شدتون اقدام کنید.
دفترچه بیمه مفقودی
دفترچه بیمه شامل کسایی میشود که تحت پوشش یکی از مراکز بیمه درمانی هستند و سالانه حق بیمه پرداخت میکنند و همچنین ازین دفترچه برای نوشتن نسخه دارویی توسط پزشک و با ارائه آن به داروخانه جهت دریافت دارو استفاده می شود یا اینکه با استفاده از آن میتوانید برای خدمات پزشکی مختلف اقدام کنید و باتوجه به نوع قوانین شرکت بیمه ای خود هزینه های درمانی خود را دریافت کنید. گم شدن دفترچه بیمه میتواند دردسر زیادی برای شما ایجاد کند. ازطرفی صدور دفترچه بیمه المثنی شرایط و مراحل مختلفی دارد که دراین مقاله ما به شما کمک میکنیم. در سالهای اخیر سازمانهای بیمهکننده در ایران تصمیمات زیادی برای حذف دفترچه های بیمه گرفتهاند. اما تا به امروز بخش کوچکی از این تصمیمات اجرایی شده است. شما برای دریافت خدمات درمانی به غیراز چند مرکز درمانی خاص، نیاز به ارائه دفترچه بیمه دارید.
طرح حذف دفترچه بیمه کاغذی
طرح حذف دفترچه های بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح جداگانه هستند که به موازات یکدیگر پیش میروند و هردو یک هدف را دنبال می کنند همزمان با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و توسعه خدمات غیرحضوری، سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه دیگر دفترچه بیمه درمان کاغذی صادر نکرد.
به این ترتیب مراجعه به پزشک و مراکز درمانی و احراز هویت بیمه شدگان از طریق ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر شده همچنین برای افراد زیر ۱۸ سال شناسنامه قابل قبول است اما بیمه شدگان میتوانند دفترچههای موجودشان را همچنان استفاده کنند. اگرچه ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه نیز میسر است و پزشک میتواند یا از نسخه نویسی الکترونیک استفاده کند و یا در سربرگ خودش نسخه بنویسد و اینگونه فرد به هرجا برود خدمات درمانی را با پوشش تامین اجتماعی دریافت میکند. در صورت گم شدن دفترچه بیمه،اقداماتی باید انجام شود که در مقاله زیر به آن ها به طورکامل اشاره شده.
نحوه نسخه نویسی از سوی پزشکان
نسخهنویسی الکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی…) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام میکند.در این صورت حقالزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.
نسخهنویسی غیرالکترونیک: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و…) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی/شناسنامه/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب اقدام میکند
مي توانيد با ” کارشناسان ما تماس بگيريد “
برای ارتباط با ما از طریق واتساپ بر روی ” لینک “ کلیک کنید