آگهی مزایده و مناقصه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار، طبق دستورالعمل ماده ۵۳ آیین‌نامه مالی و معاملاتی با موضوع مناقصه و مزایده شامل مواردی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آگهی مزایده و مناقصه

آگهی مزایده و مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی و سپس در دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام می‌شود.  چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار برای رسمیت یافتن مزایدات و مناقصات الزامی است.

بنابراین تمام متقاضیان برگزاری مناقصه و مزایده باید علاوه بر روزنامه رسمی، از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز به اقدام نمایند.

نمایندگی روزنامه به واسطه در اختیار داشتن کارگزاری رسمی روزنامه کثیر الانتشار و استانی، آگهی های شما را نظیر آگهی مزایده و مناقصه و  همچنین آگهی های تشریفاتی (مناقصه، مزایده، دعوت مجمع، پذیره نویسی سهام و …) را با قیمتی پایین تر از تعرفه رسمی روزنامه‌ها و خبرگزاریها درج می‌نماید.

 

(آگهی مزایده و مناقصه)
(آگهی مزایده و مناقصه)

| جهت مشاوره آنلاین با کارشناسان ما در واتساپ بر روی لینک کلیک فرمایید.

تعریف مزایده؛ مزایده چیست و چه شرایطی دارد؟

در یک تعریف ساده مزایده فرآیندی است رقابتی، که در آن کالا و خدمات به بالاترین قیمت اعلام شده توسط خریدار، به او واگذار می‌شود. از نظر لغوی، به مزایده معمولا حراج نیز گفته می‌شود که در آن کالا یا خدمات به پیشنهاد‌دهنده‌ای که بیشترین قیمت را ارائه بدهد، فروخته می‌شود.

از نظر حقوقی نیز مزایده همان مراحل، اقدامات و تشریفات قانونی است تا کالا یا خدماتی به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسد. در این روش قیمت پایه توسط فروشنده اعلام می‌شود و سپس با تایید کارشناس، خریداران قیمت نهایی را اعلام می‌کنند.

باید به این نکته توجه کرد که مزایده روشی است که قیمت و تشریفات قانونی و رعایت سازوکارهای حقوقی در اجرای آن بسیار مهم است. بنابراین مزایدهای که ساختار قانونی را رعایت نکند، از ارزش حقوقی و وجاهت قانونی برخوردار نیست.

بنابراین مزایده سه رکن اساسی دارد که شامل موارد زیر است:

  1. خریداران
  2. فروشندگان 
  3. قیمت مزایده

گروه‌های مختلفی از مزایده برای رسیدن به اهداف خود و خرید و فروش کالا یا خدمات استفاده می‌کنند که شامل اشخاص حقیقی، کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی، بخش عمومی و سازمان‌های دولتی است.

 

بررسی آگهی مزایده و مناقصه
بررسی آگهی مزایده و مناقصه

 

مزایده و مناقصه

براساس قانون، بخش قابل توجهی از معاملات دولتی باید طبق تشریفات مزایده انجام شود. همانطور که بخش زیادی از پروژه‌ها و خدمات دولتی از طریق مناقصه عمومی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

ماده 79 قانون محاسبات عمومی کشور در مورد مزایده اموال دولتی بیان می‌کند: «معاملات وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی اعم از خرید و فروش و اجاره و استجاره و پیمانکاری و اجرت کار و غیره (‌به استثناء مواردی‌که مشمول مقررات استخدامی می‌شود) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود.»

در برخی مواقع دیگر نیز ممکن است که فروش اموال توقیف شده از طریق مزایده انجام شود. برای نمونه زمانی که به حکم دادگاه اموال اشخاص حقیقی یا حقوقی بابت پرداخت طلب و بدهی آنها توقیف می‌شود. ماده 114 قانون اجرای احکام مدنی اشاره می‌کند که فروش اموال توقیف شده از طریق مزایده به عمل می‌آید.

همچنین برخی از شرکت‌ها نیز که در معرض ورشکستگی قرار دارند، برای پرداخت بدهی‌های خود معمولا از روش مزایده اموال استفاده می‌کنند. انجام مزایده برای پرداخت مهریه زوجه نیز یکی دیگر از کاربردهای مزایده است. البته انجام این کار مستلزم حکم دادگاه و مراجع قضایی است.

اهمیت آگهی روزنامه

امروزه با توجه به پیشرفت فرایند اطلاع رسانی توسط اینترنت و همچنین فراوانی علوم ارتباطی اینطور برداشت می‌ شود که روزنامه ها دیگر جایگاه خود را از دست داده‌ اند اما با این حال روزنامه ها، جزو فراوان ترین و ارزان ترین وسیله افزایش آگاهی و خرد جمعی به شمار می‌ روند.

چرا که محوریت اصلی روزنامه در طول سالیان دراز، از بین بردن و کاهش جهل و بی خبری می‌ باشد. از اصلی ترین ویژگی های روزنامه سادگی و روانی مطالب ارائه شده آن بود كه درک موضوع را برای افراد كم سواد و حتی بی‌ سواد قادر می‌ ساخت.

به دلیل قدمت سابقه حضور روزنامه که در ایران به دوره قاجار باز می‌ گردد، فرهنگ روزنامه خوانی همچنان در کشور ما با استقبال زیادی مواجه است. چراکه طیف وسیعی از اقشار گوناگون جامعه را تحت پوشش اطلاعاتی قرار می‌ دهد.

شاید این روزها باید روزنامه را اصلی ترین جریان شکل گیری تبلیغات و آگهی دانست. ایجاد بستری جهت پوشش تمام مناطق شهر های ایران زمین در کنار تیراژ بالا در مدت کوتاه با هزینه کم از جمله مزایای آگهی در روزنامه می‌باشد.

در صورت عدم داشتن زمان کافی جهت مطالعه مطالب ارائه شده بالا PDF زیر را دانلود کنید.

دانلود PDF آگهی مزایده و مناقصه

| جهت دریافت تخفیفات ویژه می‌ توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط با کارشناسان ما

 

 
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پاسخ دهید